Sosyal medya devi Instagram’ın halihazırda 800 milyondan fazla kullanıcısı bulunuyor. 2012 yılında Facebook tarafından satın alınan ve gücünü gün geçtikçe arttırmaya devam eden Instagram daha önceleri ters kronolojik yayın akışı kullanıyordu. Instagram bu verimsiz yöntemi 2016 yılının temmuz ayında geride bırakarak bir algoritma geliştirdi. Ters kronolojik yayın akışı yapılıyorken kullanıcılar tüm paylaşımların yüzde 70’ini ve arkadaşlarının paylaşımlarının ise yüzde 50’sini gözden kaçırıyorlardı. Geliştirilen algoritma ise ilgi-alaka bazlı akış sıralaması ile bu oranları yüzde 90 civarına çekmeyi başardı. Bu durum kullanıcılarda daha fazla ilgi uyandırıp uygulama üzerinde daha fazla zaman geçirmelerini sağladı.

Bu algoritmanın, sizin Instagram hesabınızın genel akışındaki paylaşımları neye göre sıraladığı bugüne kadar açıklanmamıştı. Instagram, San Francisco ofisinde bir grup muhabiri toplayarak konuya açıklık getirdi.

Açıklamalara göre Instagram her kişiye özel bir akış oluşturmak için geçmişteki davranışlarınızı kullanıyor. Misal olarak birebir aynı hesapları takip eden iki farklı hesap, kullanıcılarının bu paylaşımlara gösterdikleri ilgi farkına göre farklı yayın akışlarına sahip oluyor. Bunu ilgi-alaka farkını hesaplayabilmek için Instagram geliştirdiği yapay zekayı kullanıyor.

Instagram’ın Algoritması Nasıl Çalışıyor?

Yayın akışınızın belirlenmesinde 3 ana faktör öne çıkıyor;

İlgi: Instagram sizin gönderiye ne kadar ilgili olacağınızı tahmin eder ve buna göre bir akış sıralaması belirler. Bunu yapabilmek için öncelikle paylaşımı analiz eder ve sizin daha önce benzer bir paylaşıma gösterdiğiniz ilgiye göre derecelendirir. Böylece ilginizi çekebilecek olan paylaşımlar daha ön plana çıkartılır.

Yenilik: Bir paylaşım ne kadar yeni ise o kadar ön planda olacaktır. Genel yayın akışında en fazla 1 haftalık olan bir paylaşım gösterilir.

İlişki: Paylaşımı yapan kişiye olan yakınlığınız beraber etiketlendiğiniz paylaşımlar veya birbirinize yaptığınız yorumlar göz önüne alınarak hesaplanıyor. Buna göre yakınlığınız olan kişilerin paylaşımları, Instagram’ınızdaki yayın akışında daha ön plana çıkıyor.

Bu 3 ana faktör haricide içerik sıralamasını etkileyen başka faktörler de bulunuyor. Bunları şöyle sıralayabiliriz;

Sıklık: Instagram sizin son çevrimiçi oluşunuzdan sonra yapılmış en iyi paylaşımları ön plana çıkartmaya çalışır.

Takipçi Sayısı: Eğer çok sayıda kişiyi takip ediyorsanız, Instagram çok sayıda takipçisi olan hesapları daha ön plana çıkartacaktır. Bu durumda spesifik bir hesabın paylaşımlarını daha az görebilirsiniz.

Kullanım: Instagram’da geçirdiğiniz zaman sizin yayın akışınızı etkiler. Algoritma sizin kısa süreli çevrimiçi olup sadece en iyi paylaşımlara baktığınıza veya uzun zaman geçirip akış sıralamasının en diplerine kadar baktığınıza göre paylaşım sıralamasını ayarlar.

Instagram’ın Algoritması Nasıl Çalışıyor?

Instagram yöneticileri aynı zamanda algoritmanın nasıl çalıştığına dair sıkça sorulan sorulara ve komplo teorilerine de açıklama getirdi. Yetkililerin yaptıkları açıklamalar ise şöyle;

  • Instagram’da algoritma bazlı sıralama yerine eskiden kullanılan ters kronolojik sıralamayı görmek için bir seçenek bulunmuyor. Bunun nedeni Instagram’ın karışıklık yaşanmasını istememesi çünkü kullanıcılar hangi sıralama tercihini seçtiklerini unutabiliyorlar. Yine de Instagram geliştiriliş algoritmayı eleştirenlere de kulak verip hatalarını düzeltmeye çalışıyor.
  • Instagram hiç kimsenin paylaşımını akış sıralamasında gizlemiyor. Eğer aşağılara inmeye devam ederseniz büyün yapılan paylaşımları görmeniz mümkün.
  • Akış sıralaması herhangi bir fotoğraf veya video formatını diğerlerinden farklı bir biçimde desteklemez. Yayın akış sıralamasının belirlenmesinde kullanıcıların ne tür içeriklere nasıl bir etkileşim gösterdiğiniz etkendir. Eğer kullanıcılar video izlemeyi bırakmazlarsa bazı içerikleri gözden kaçırmaları doğaldır.
  • Instagram hikayeleri, canlı yayınları veya Instagram’ın özel uygulamalarını kullanan kişileri diğerlerinden ayrı tutarak yayın akış sıralamasında ön plana çıkartmamaktadır.
  • Instagram kullanıcıların çok sık paylaşım yapması veya özel bir davranış gösterdikleri için sıralamada gerilere atmaz. Ancak, arka arkaya çok sayıda içerik paylaşması durumda akış sıralamasında başka içeriklerle yer değiştirebilir.
  • Instagram kişisel hesaplara veya kurumsal hesaplara ekstradan yayın akış sıralamasında kolaylık sağlamaz, bu nedenle kullanıcıların hesaplarını kişisel veya kurumsala çevirmeleri erişilebilirlik açısından fark yaratmayacaktır.
  • Kullanıcıların çok fazla hastag kullanmaları veya farklı eylerler yapmaları nedeniyle, Instagram tarafından gönderilerini sadece kendileri görebilecek şekilde banlanmaları (shadowban) gerçek bir olgu değildir.

Instagram sistemlerinin nasıl çalıştığına dair yanlış anlaşılmaları düzelmek için daha çok çaba sarf etmeli. Kullanıcılar paylaşımlarının sevdikleri insanlara ve daha başka kitlelere adaletli bir şekilde ulaştığını bilirse Instagram’a daha fazla tutunacaklardır. Ayrıca kullanıcılar kaliteli ve kendi ilgilerini çeken içeriklerle karşılaştıkça uygulamayı daha sık ve daha uzun süreli kullanabilirler. Böyle bir senaryo iki tarafında yararına olacaktır.

Yine de gelecekte Facebook’un 2015 yılında deneyimlediği algoritma sıkıntısı baş gösterecektir. Çok fazla kullanıcın olması ve Instagram üzerindeki rekabet bazı içeriklerin erişilebilirliğini olumsuz etkiliyor. Gün geçtikçe daha fazla kişi ve kurum Instagram’a dahil oluyor fakat kullanıcıların akış sıralaması düzenlenme hızı sabit kalıyor. Bu durum gelecekte bazı kullanıcıların algoritmada öne çıkabilmeleri için reklam almaya zorlayacaktır. Reklamların çoğalması ise kullanıcıların şikayetlerini arttıracaktır. Bu durum algoritmik yayınların doğal ve kaçınılmaz sonudur.

Instagram konumunu korumak ve algoritmasını doğru kullanabilmek adına içeriklerin daha çok hikayelerde paylaşılmasını teşvik etmeli ve kullanıcılarını buna göre yönlendirmeli. Böylece ilgi-alaka bazlı içerik sıralamasının fazla içerik sayısı nedeniyle karmaşıklaşmasını önleyebilir. Ayrıca Instagram’ın algoritmasının nasıl çalıştığı konusunda daha açıklayıcı ve şeffaf olması gerekiyor. Günümüzde Facebook eski popülerliğini maalesef kaybetti. Kullanıcıların popüler bir sosyal medya ağına sahip olması adına Instagram’ın konumunu koruması gerekli.

Kaynak: https://techcrunch.com/2018/06/01/how-instagram-feed-works/amp/